Rickard Lykos skönhetsimperium, Lyko, rapporterar en imponerande ökning av omsättningen med 24 procent under fjärde kvartalet, enligt det nyligen presenterade bokslutet som offentliggjordes på tisdagsmorgonen. Omsättningen uppgår till 947,2 miljoner kronor. Årets totala omsättning för fjolåret överstiger därmed 3 miljarder kronor, vilket är en ökning med en halv miljard jämfört med föregående år.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet var dock svagare jämfört med samma period föregående år, med 21,7 miljoner kronor jämfört med 29,5 miljoner under motsvarande period 2022.

”Vi genomförde vår bästa Black Week någonsin, tack vara våra investeringar i infrastruktur. Lager och logistik fungerade optimalt och våra digitala plattformar klarade det enorma trycket. Delvis hjälpta av det digitala kösystem som vi använder när trycket på hemsidan blir stort vid peakperioder, såsom som kalendersläpp och Black Friday. Totalt levererade vi över 6,2 miljoner ordrar under 2023”, skriver vd:n. Rickard Lyko.

Lyko har lanserat en egen app och integrerat ett socialt nätverk i den, en idé som Rickard Lyko själv beskriver som "genialisk" i sitt vd-ord. Han fortsätter med att notera att trafikökningen är konstant och att appen hade hela 1,7 miljoner besök i december.

/ Entreprenörsvärlden Sverige AB

Bild: Lyko press

Föregående företag Omsatte 100 miljoner men gick i konkurs – får nu en ny hemlig ägare
Nästa företag Ancon tar in nya miljoner