Astrid Lindgren-koncernen tar efter framgångsrika företag som Caia och Djerf Avenue genom att eliminera mellanhänderna och direkt rikta sig till konsumenten. Detta genomförs genom en nyligen startad e-handelsplattform som lovar att erbjuda det mest omfattande sortimentet av licensierade produkter kopplade till den populära barnboksförfattarens livsverk.

Den stora satsningen på e-handel är en del av koncernens strävan att inte bara utvidga sin verksamhet inrikes, utan även att etablera försäljning på nya marknader, enligt ett pressmeddelande.

Särskilt fokuserar företaget på den tyska marknaden och erbjuder produkter som Pippi-pepparkakshus, Emil-tröjor och kuddar med motiv från Barnen i Bullerbyn.

”E-handel har funnits inom Astrid Lindgren-koncernen i över 20 år, då den initialt växte fram ur efterfrågan hos besökare i temaparken Astrid Lindgrens Värld”, säger Linnea Westerlund, som nu kliver in som vd för Astrid Lindgren Butiken AB.

”Satsningen på egen e-handel är ett viktigt strategiskt steg för Astrid Lindgren-koncernen i vår strävan att bli ännu mer framgångsrika i att sprida Astrid Lindgrens verk internationellt” , kommenterar Nils Nyman som är ordförande i Astrid Lindgrens Vimmerby AB och Astrid Lindgren Aktiebolag.

Bild: Astrid Lindgren Butiken Facebook

Föregående företag H2 Green Steel säkrar över 50 miljarder från Microsoft
Nästa företag Caia till salu igen