Ansökan om konkurs lämnades in på torsdagen, enligt Dagens Industri som var först med att rapportera händelsen. Stefan Ytterborn, vd och grundare, berättar för tidningen att förhandlingar med finansiärer om ytterligare kapitaltillskott inte ledde till någon överenskommelse.

– Det är inte en utan flera omständigheter som gör att vi hamnat i den här situationen. Klimatfrågorna är inte längre i fokus, vi befinner oss i en lågkonjunktur. Det handlar om oss, men det handlar också om ekosystemet för riskkapital. För tillfället är det helt dött, det finns inga tagare i den senare fas Cake är i, säger han till Dagens industri.

Från början hade företaget en affärsmodell som fokuserade på direktförsäljning via Cakes hemsida. Stefan Ytterborn erkänner nu i efterhand att den modellen inte var lämplig för de produkter som företaget sålde.

– Att klicka hem något för över 40.000 kronor var en praktisk omöjlighet. Det krävs fysisk närvaro och möjlighet att provköra innan köp, säger han.

Bolaget hade som mål att sälja 50 000 elmotorcyklar per år och uppger att de har sålt ungefär 6 000 fordon, med priser mellan 40 000 och 150 000 kronor. Vid konkurstillfället hade Cake omkring 139 anställda, med representation i Los Angeles och New York i USA, samt i Paris, Milano och Stockholm.

För nästan två år sedan delade startupbolaget med sig av sina ambitiösa planer på att öka produktionen, inklusive att öppna en fabrik i USA. Dåvarande målet var att nå en tillverkning av 50 000 fordon fram till 2025.

– Vi vill ha fabriker nära våra slutmarknader eftersom det minskar både risker och kapitalbehov. I juni förra året öppnade vår fabrik i Taiwan, och i augusti fabriken i Albyberg utanför Stockholm. Under 2022 ska vi dra igång fabriken i USA, sa Per Werin, ansvarig för tillverkningen på Cake.

Cake grundades 2015 och har specialiserat sig på utveckling och tillverkning av helt eldrivna motorcyklar och mopeder. Företaget inkluderades på Ny Tekniks startuplista, 33-listan, för åren 2019, 2020 och 2021.

Bild: Cake press

Föregående företag Heart Aerospace tar in över 1 miljard
Nästa företag Efter två konkurser - Teknikmagasinet köps upp igen