För många e-handlare har det varit en prövande tid. Ökande inflation och höjda räntor har påverkat konsumenternas ekonomi negativt. Därför såg många onlinebutiker fram emot Black Friday som en möjlig räddning. Förhoppningen var att de lockande rabatterna skulle sporra svenskarna att öka sina inköp.

Nu har vi fått en sorts resultat, eller åtminstone en indikation. En granskning av Svensk Handels E-handelsindikator för november avslöjar att omsättningen inom e-handeln låg på 14,3 miljarder kronor. Detta innebär en minskning med 15 procent jämfört med november 2022.

“November blev inte det lyft för e-handelssektorn som vi hade hoppats på. Det beror sannolikt på att det var rea på nätet i princip hela månaden. Det är talande för tiderna vi befinner oss i”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

”För att e-handelsföretag ska lyckas på lång sikt i denna konkurrensutsatta miljö, krävs det antingen att de uppnår en dominerande ställning på den svenska marknaden eller att de är extremt framgångsrika inom sina specifika segment även internationellt", fortsätter han.

Föregående företag Sveriges framgångsbolag Caia avslöjar de senaste siffrorna – försäljningen sköt återigen i höjden: ”Inte blyga”
Nästa företag Haglöfs får nya ägare