Skulle du vara beredd att betala ungefär 220 kronor för en tub tandkräm?

Varumärket Selahatin tror att det finns en marknad för dem som söker något mer innovativt, exklusivt och stilrent än det som vanliga märken som Pepsodent, Colgate eller Sensodyne kan erbjuda. Dessa personer kanske föredrar något som inte bara gör jobbet utan också ser snyggt ut på handfatet, istället för en vanlig tub från de mer etablerade tillverkarna.

Bakom företaget, som verkar inom det så kallade "oral luxury"-segmentet, finns grundaren Kristoffer Vural och medgrundaren samt VD:n Patrik Holmberg, som både kommer med bred erfarenhet från entreprenörsvärlden. Inspirationen till tandkrämerna med namn som "Snowfall" och "Of course i still luv you" kom faktiskt från Kristoffer Vurals personliga upplevelse. Efter att ha drabbats av en stroke och varit rullstolsbunden i ett år, utvecklade han en ökad känslighet för sinnesintryck som dofter och smaker. Detta ledde till en önskan om att lyfta vardagsritualer, inklusive tandborstning, till en högre nivå.

”Idén var att transformera en själadödande rutin till en ritual som du kan se fram emot. Det här är produkter som man börjar och avslutar varje dag med och det sätter en känslomässig ton för ditt liv”, säger Kristoffer Vural i en kommentar.  

”Trots att människor uppskattar god mat och fin design så har tandkräm smakat och sett likadan ut i 70 år – det är hög tid att ändra på. Ambitionen med varumärket är att göra kategorin sexig och cool.” 

I dag distribueras Selahatin redan genom exklusiva varuhus världen över samt via deras egen e-handelsplattform. Företaget har starkt stöd från en imponerande lista av välrenommerade och inflytelserika investerare. Bland ägarna finns författaren Jens Lapidus, Johan Bäcke - medgrundare av Byredo, samt Andreas Palm och Christian Larsson som är grundare av CDLP. En nylig tillskott till investerarkretsen är Minecraft-skaparen Markus “Notch” Persson, som genom sitt investeringsbolag Notch Investments deltog i Selahatins senaste finansieringsrunda på 4,4 miljoner kronor.

”Kapitalet ska användas till att finansiera utbyggnaden av produktportföljen och möta ökad efterfrågan”, säger vd:n Patrik Holmberg.

Hittills har Selahatin introducerat tandkrämer, munskölj och munsprayer som de beskriver som muntliga parfymer. Dessa produkter erbjuder exotiska smakkombinationer som är inspirerade av Kristoffer Vurals arv från både Turkiet och Sverige, vilket även är ursprunget till namnet.

”Alla andra kategorier inom beauty har ett brett spann av budget- och lyxsegment. Det existerar inte i den här kategorin. Det är oundvikligt att marknaden kommer att korrigera det – det är bara en fråga om när”, säger Patrik Holmberg.

Selahatin är ett framgångsbolag som grundades 2016 och dubblade omsättningen förra året till 4,5 miljoner kronor med ett minusresultat på 2,4 miljoner kronor.

/ Entreprenörsvärlden Sverige AB

Föregående företag Sveriges framgångsbolag Caia avslöjar de senaste siffrorna – försäljningen sköt återigen i höjden: ”Inte blyga”
Nästa företag Haglöfs får nya ägare