Bild: www.hestragloves.se

På svenska skidorter syns de överallt – Hestra-handskarna har verkligen blivit en integrerad del av vardagen. Det är nästan omöjligt att missa dem nuförtiden. Och om man känner till att Hestra har sina rötter i en liten ort i Gislaveds kommun, nära Gnosjö, så börjar pusselbitarna falla på plats. Dessa omtyckta handskar och vantar bär med sig arvet från småländska entreprenörer, vilket deras namn antyder.

Att förvandla ett småländskt familjeföretag från början av 1900-talet till en modern e-handelsverksamhet med globala ambitioner är ingen självklarhet. Men Hestra verkar ha lyckats väldigt bra med den utmaningen. De har gått från att tillverka arbets- och skidhandskar på småskalig nivå under 1930-talet till att vara framgångsrika inom global e-handel under 2020-talet. Det hela började med en skidbacke kallad "Smålands Åre" och ett beslut att rikta sin tillverkning mot den allt mer populära sporten.

Idag distribuerar Hestra sina handskar och vantar via sin egen onlinebutik, i flera fysiska butiker och genom stora e-handelsplattformar som XXL, Widforss och Care of Carl.

Martin Magnusson & Co, namngivet efter den första handskmakaren i familjen, är företagets verksamhet enligt dess beskrivning och involverar handskar samt investeringar i värdepapper, med dotterbolag även i Norge. Det är en del av Hestra-Handsken-koncernen, som har dotterbolag i USA, Tyskland och Vietnam. Koncernen äger sina egna fabriker och har därför kontroll över hela produktionsprocessen.

Det är just handskarna som går som tåget, enligt deras senaste bokslut.

Enligt den senaste rapporten från maj till augusti visar siffror på en tillväxt på 57%. Bolaget förklarar att den ökande längtan efter naturupplevelser, som fick extra skjuts under pandemin, fortfarande är hög. Vi verkar aldrig få nog av att vara utomhus helt enkelt.

“Bolaget har sett en fortsatt stark outdoor-trend, främst i Nordamerika och Europa, vilket har gynnat bolaget”, säger rapporten.

När det kommer till framtida risker pekar Hestra på två potentiella utmaningar: den allmänna världssituationen och väderförhållandena.

Nu till siffrorna: Under det brutna räkenskapsåret 2022/2023 rapporterade Hestra en nettoomsättning på 790 miljoner kronor jämfört med 569 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet ökade till 247 miljoner kronor från 147 miljoner året innan.

Samtidigt som Hestra-handskarna hamnar på fler och fler händer har antalet anställda också ökat, och de låg i genomsnitt på 66 personer under det senaste redovisade året.

Hestra är djupt förankrat som ett familjeföretag. För närvarande är det tredje och fjärde generationen Magnusson som styr företaget, med Anton Magnusson som VD.

Föregående företag Ida Warg säljer sitt framgångsbolag till Lumene
Nästa företag Bröderna Hellbergs Ridestore passerar miljardvallen