Bild: Ridestore Facebook

Bröderna Emil och Linus Hellberg har skapat ett imponerande framgångsbolag inom streetwear och outdoor från Göteborgsområdet. Ridestore, deras e-handelsplattform, tog sina första steg 2006 i Trollhättan och har sedan dess upplevt stadig tillväxt och lönsamhet.

Vid senaste redovisningen för det brutna räkenskapsåret som slutade under våren 2022, låg Ridestores omsättning strax under en miljard kronor, endast 25 miljoner kronor från att överskrida den magiska miljardgränsen.

Senaste årsredovisningen visar att Ridestore nu har överträffat denna gräns betydligt, med en omsättning på närmare 1,2 miljarder kronor. Rörelseresultatet landade på 347 miljoner kronor, en ökning från föregående år då bolaget gjorde 336 miljoner i rörelsevinst.

”Det här året har varit riktigt häftigt trots en något tuffare situation för konsumenterna”, skriver Ridestore i sitt bokslut. Tack vare att bolaget säljer mycket i euro så har bolaget som många andra e-handlare inte dragits ner av kronfallet. Den internationella expansionen har också breddats med 15 nya marknader enligt bolaget som följer upp med den retoriska frågan ”hur coolt är inte det?” och lite senare uppmaningen ”håll i hatten och följ med oss på den här resan!”.

Emil Hellberg är VD för Ridestore och båda bröderna är fortfarande ägare till bolaget, som enligt Bolagsverket inte har tagit in något externt kapital sedan starten 2007.

För några år sedan delade Ridestore ut en vinst på 99 miljoner kronor till ägarna. Däremot redovisar det senaste bokslutet att bolaget inte planerar någon utdelning för det aktuella året.

Ridestore innehar varumärken som Dope, Newsoul och Montec.

/ Entreprenörsvärlden Sverige AB - Sveriges Framgångsbolag

Föregående företag Populära skidhandsken säljer för över 700 miljoner
Nästa företag Nakd säkrad med 170 miljoner