Revolutionrace, grundat av entrepenörerna Pernilla och Niclas Nyrensten, redovisar en ökning av omsättningen med 21 procent under det andra kvartalet av det brutna räkenskapsåret, som avslutades den sista december. Rörelseresultatet ökade med 36 procent.

Nettoomsättningen landade på 613 miljoner kronor (jämfört med 509 miljoner föregående period), medan rörelseresultatet nådde 143 miljoner kronor (jämfört med 105 miljoner tidigare). I VD-ordet noterar Paul Fischbein att Revolutionrace har haft ett framgångsrikt kvartal och att det tredje kvartalet har börjat starkt med tillväxt i linje med det andra kvartalet.

Revolutionrace expanderar i alla regioner, och den internationella expansionen är särskilt framträdande. I den tyskspråkiga DACH-regionen växte företaget med 26 procent under det andra kvartalet, medan övriga världen visade en tillväxt på 23 procent.

Tidigare vände Revolutionrace, även känd som RVRC på börsen, till positiv tillväxt i Norden, och denna trend fortsatte under det andra kvartalet. Paul Fischbein kommenterar detta som "glädjande".

”Detta efter ett par kvartal i Norden med en utmanande marknad och ett tuffare konsumentklimat. Försäljningsökningen för RevolutionRace i lokal valuta uppgick till 15 procent.”

Inför det senaste kvartalet och den kalla vintern lanserade e-handlaren en alpin kollektion bestående av handskar, skidglasögon, byxor och jackor. Rapporten indikerar att lanseringen var välplanerad och väl genomförd.

”Sortimentet har mottagits mycket väl av våra kunder och vi ser också att många nya kunder har strömmat till tack vare den nya lanseringen. Det fina mottagandet gör att vi ser en god möjlighet till ökad försäljning av det alpina sortimentet under kommande vintersäsonger, helt i linje med vår strategi att expandera genom nya produktkategorier.”

Bild: Revolutionrace Press

Föregående företag Caia till salu igen
Nästa företag Hemnet ökar kraftigt