Hemnet överträffar förväntningarna i det fjärde kvartalet, trots en segare bostadsmarknad nyligen. Enligt färska siffror beror detta på att fler är beredda att betala mer för att få sina hus och bostadsrätter sålda.

Cecilia Beck-Friis, VD för Hemnet, betonar att den primära drivkraften bakom tillväxten är den ökade efterfrågan på deras värdeskapande tilläggstjänster, tillsammans med produktutveckling och arbete kring paketering och prissättning.

Några framträdande punkter från rapporten inkluderar en ökning av nettoomsättningen med 36,8 procent till 275 miljoner kronor, en 70,4-procentig ökning av rörelseresultatet till 122 miljoner kronor, och en 46,2-procentig ökning av ARPL (genomsnittlig intäkt per publicerat objekt) till 5911 kronor. Analytiker hade förväntat sig en ARPL på 5219 kronor, enligt Infronts sammanställning.

Hemnet noterar också en fortsatt återhämtning på bostadsmarknaden under fjärde kvartalet, med en ökning på 5,3 procent i antalet annonser jämfört med föregående år. Styrelsen föreslår en utdelning på 1,20 kronor per aktie, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med föregående år.

Bild: Hemnet Pressbild

Föregående företag Stark tillväxt för Revolutionrace
Nästa företag Riksbanken lämnar räntan oförändrad